کد خبر: ۲۳۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
«تجارت آنلاین» بررسی کرد 
صنعت فولاد  ایران از جنبه های مختلف د ارای اهمیت به سزایی برای بخش های تولید  و صاد رات کشور است. صنعت فولاد  کشور و زنجیره مرتبط با آن به طور طبیعی متاثر از فضای کلی اقتصاد  و میزان رشد  و بهره وری اقتصاد  است.

جایگاه فولاد  ایران د ر زنجیره ارزش جهانی

گروه صنعت و تجارت: صنعت فولاد  ایران از جنبه های مختلف د ارای اهمیت به سزایی برای بخش های تولید  و صاد رات کشور است. صنعت فولاد  کشور و زنجیره مرتبط با آن به طور طبیعی متاثر از فضای کلی اقتصاد  و میزان رشد  و بهره وری اقتصاد  است. از سوی د یگر نیز معاد لات و وضعیت بازارهای جهانی بر روز این صنعت د ر عرصه د اخلی تاثیرگذار است. به گزارش تجارت، محد ود یت‌های منابع آبی و انرژی از چالش‌های عمد ه صنعت فولاد  د ر حال حاضر است. کمبود  آب، برق و گاز از چالش‌های صنعت فولاد  است. د و کشور روسیه و ترکیه از رقبای صاد راتی، ایران هستند . کشور روسیه به د لیل فروش فولاد  با قیمت‌های پایین‌تر و با سوءاستفاد ه از عوارض صاد راتی که د ر ایران وضع شد ه بود  و مخصوصاً مشکلاتی که ایران د ر د وره تحریم‌ها با آن د ست‌به‌گریبان بود ، جایگاه ایران را د ر صاد رات محصولات فولاد ی از آن خود  کرد  د ر صاد رات میلگرد ، به عنوان محصول د وم صاد راتی نیز کشور ترکیه رقیب است که با بهره‌گیری از موقعیت و د سترسی به امکانات تجاری و فرصت‌های مالی بیشتر، از جایگاه بالاتری نسبت به ایران برخورد ار است. به اعتقاد  کارشناسان د ر ایران، مشکلی که د ر حوزه صاد رات فولاد  و محصولات فولاد ی وجود  د ارد ، مشکل فضای کسب‌وکار است که به د لیل محد ود یت د ر ارتباطات با سایر کشورها ایجاد  شد ه است. اکنون سنگ‌آهن به عنوان خوراک اصلی صنعت فولاد  د چار کمبود  است. برای حل این مشکل د و راهکار موجود  است، راهکار اول، توسعه معاد ن سنگ‌آهن د اخل کشور و راهکار د وم، وارد ات است. د ر اجرای راهکار اول عمد ه موانعی همچون وجود  بوروکراسی اد اری اکتشافات و نبود  تسهیلات مالی وجود  د ارد . بازار تولید ات د اخل کشور باید  با نیاز و شرایط موجود  هماهنگ باشد . د ر شرایط موجود ، با توجه به این موضوع که تولید کنند گان تمایل به کسب بیشترین ارزش افزود ه برای تولید ات خود  د ارند  و با توجه به محد ود یت‌هایی که د ر عرضه د اریم و به تازگی هم وارد  عرصه صاد رات شد ه‌ایم، باید  محصولاتی تولید  کنیم که با محد ود یت‌های موجود  هم خوانی د اشته باشد .

اهمیت صنعت فولاد  از د یرباز
صنعت فولاد  از د یرباز نماد  قد رت اقتصاد ی جهانی بود ه است اما تحلیلگران معتقد ند  د ر سال ۲۰۲۴ چشم اند از متفاوت تری پیش روی این صنعت قرار د ارد . مهمترین نکته د ر این چشم اند از این است که طبق بررسی ها، موج وسیع د ر قیمت گذاری محصولات فولاد ی د ر سراسر جهان ممکن است باعث تعد یل قیمت ها شود . از سوی د یگر به نظر می رسد  فعل و انفعال پیچید ه تنش ‌های ژئوپلیتیکی و حاشیه‌ های فشرد ه فولاد سازی تصویر نامشخصی را ترسیم می‌کند . د ر سال جد ید  میلاد ی د یگر د وران رشد  سرسام آور چین که به تقاضای به ظاهر سیری ناپذیر فولاد  د امن زد ، گذشته است. د ر ماه‌ های اخیر پس از کاهش قیمت گسترد ه ورق فولاد ی د ر اواسط سال ۲۰۲۳، اختلاف قیمت‌ ه‍ا د ر. آمریکا، چین و اروپا د وباره افزایش یافته است. برخی از فعالان بازار گفته اند  که این ممکن است باعث فشار نزولی بر قیمت ورق گرم ایالات متحد ه د ر سال ۲۰۲۴ شود . چنین فشاری می تواند  ناشی از افزایش صاد رات کشورهایی مانند  چین باشد  که عرضه جهانی را د ر بحبوحه کاهش تقاضای جهانی ناشی از کند  شد ن اقتصاد  د ر چین و اروپا افزایش می د هد .

جزییات صاد رات گند له و کسنانتره
اما با وجود اینکه صاد رات صنعت فولاد  کشور د ر 9 ماهه امسال چند ان مساعد  نبود ه، آمارها از رشد  چشمگیر صاد رات کنسانتره سنگ‌آهن، آهن اسفنجی و گند له سنگ‌آهن حکایت د ارد . صاد رات فولاد ی‌ها د ر ۹ ماهه امسال نسبت به مد ت مشابه سال گذشته، چند ان قابل رضایت نیست و د ر مقاطع طویل و محصولات فولاد ی کاهشی هم رقم خورد ه است اما د ر مورد  گند له و کنسانتره سنگ‌آهن و آهن اسفنجی رشد  قابل‌توجهی ثبت شد ه است؛ به ترتیب کنسانتره سنگ‌آهن ۶۳۰، آهن اسفنجی ۱۴۰ و گند له سنگ‌آهن قریب به ۶۰ د رصد  افزایش د اشته است. بر اساس جد ول آماری ارائه شد ه توسط انجمن تولید کنند گان فولاد  ایران از عملکرد  سه فصل ابتد ایی فولاد سازان د ر امر صاد رات، از ابتد ای سال تا پایان آذرماه، بخشی از تولید  فولاد  کشور صاد ر شد ه که بر اساس آمار صاد راتی د ر مد ت مذکور سال جاری و مقایسه
آن با صاد رات د ر مد ت مشابه سال گذشته، متأسفانه د ر مقاطع طویل و محصولات فولاد ی کاهش د اشته است؛ د ر مقاطع تخت فولاد  و شمش فولاد  زیر ۱۰ د رصد  بیشتر شد ه اما د ر خصوص صاد رات گند له سنگ‌آهن ۵۹.۹ د رصد ، آهن اسفنجی ۱۴۰.۸ د رصد  و کنسانتره سنگ‌آهن ۶۳۳.۲ د رصد  رکورد  خوبی ثبت شد ه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار